Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму

Щороку 2 квітня відзначається Всесвітній день розповсюдження інформації про проблему аутизму. Дата запроваджена рішенням Генеральної Асамблеї ООН в 2007 році з метою привернення світової уваги до дітей та дорослих, що живуть з аутизмом.

Аутизм (розлади аутистичного спектру (РАС) – це стан, який виникає внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування. Це не хвороба, а особливості розвитку, тому медикаментозних засобів для лікування не існує.

Вірогідність появи у дитини аутизму підвищують генетична схильність і фактори навколишнього середовища. Ураження мозку при аутизмі відбувається ще на етапі внутрішньоутробного розвитку плоду, тому жодне щеплення не може викликати ці розлади.

За оцінками ВООЗ, 1 дитина із 160 має будь-який із розладів аутистичного спектру. Загалом у світі таких осіб нараховується 2 мільйони 400 тисяч. В Україні зареєстровано понад 7 тисяч таких дітей (7491 у 2017 р).

Розлади аутистичного спектру з часом можна скоригувати і адаптувати людину до соціального життя. Для цього у віці до 6 років потрібні постійні заняття з психологом, корекційним педагогом та логопедом. У 4 рази частіше аутизм вражає хлопчиків. Люди з аутизмом можуть бути надзвичайно обдарованими, мати феноменальну пам’ять чи математичні здібності, але трапляються й інтелектуальні проблеми. Діагностувати ризик розвитку аутизму можна в 1,5 роки за допомогою спеціального скринінгового тесту.

Батькам варто повідомити лікаря, якщо у дитини спостерігається:

– Порушення мови: діти не розмовляють зовсім, або відстають від своїх однолітків в мовленнєвому розвитку; не виявляють активної радості при наближенні рідних, мають вкрай бідний словниковий запас, не користуються мовою для спілкування.

– Відсутність емоційного контакту з людьми: не дивляться людям в очі, не тягнуться до батьків на руки, не посміхаються, чинять опір спробам взяти їх на руки, не відрізняють батьків від інших людей, не помічають, що до них хтось звертається.

– Усамітнення: не грають з однолітками, не розуміють емоцій інших людей і тому віддають перевагу усамітненню.

– Напади агресії: невдача може викликати у дитини спалах гніву, спровокувати істерику, фізичну атаку; у 30% дітей трапляється аутоагресія.

– Слабкий інтерес до іграшок або прихильність до однієї іграшки.

– Стереотипність поведінки, страх змін: одні й ті ж дії протягом довгого часу, повторення одного і того ж слова, біг по колу, розгойдування з боку в бік тощо.

Наявність окремих симптомів не означає, що у дитини аутизм. Але краще якомога раніше отримати кваліфіковану консультацію лікаря щоб зрозуміти як далі виховувати і розвивати таку дитину.