Проєкт «Діємо для здоров’я»: освітній компонент

Хронічні неінфекційні захворювання за останні десятиліття набули епідемічного поширення і стали найбільшою загрозою для життя і здоров’я людей. Попередити захворювання легше в дитинстві, коли харчові, рухові, поведінкові звички лише формуються. Саме на профілактику НІЗ з дитинства спрямований освітній компонент україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я», що реалізується в Херсонській області з лютого 2021 року.

В рамках проєкту 23 вересня на базі Херсонської академії неперервної освіти пройшла координаційна зустріч освітнього компоненту всеукраїнського рівня на тему «Модель здорової школи» за участю директорів закладів загальної середньої освіти області.

«Дуже приємно, що наша область стала однією з учасниць цього проєкту. Було багато проведено попередньої роботи аби визначити територіальні громади, які були б спроможні в ньому взяти участь. Хочеться, щоб проєкт добре спрацював у пілотних закладах, і далі набирав обертів у всіх закладах області», — зазначила у вітальному слові Тетяна Юшко, начальник управління освіти облдержадміністрації.

Директор Херсонської обласної академії неперервної освіти Анатолій Зубко подякував за сприяння в залученні міжнародного проєкту до області головному державному санітарному лікарю Херсонщини Юрію Ромаскевичу, який зумів об’єднати навколо проблеми збереження здоров’я дуже багато людей, установ, організацій, громадськості.

«Неінфекційні захворювання спричиняють 90% смертей серед населення. Щороку в Херсонській області 20 тис. людей помирає саме через неінфекційні захворювання. Мета проєкту: зробити все, щоб у нашого населення збільшилась тривалість здорового, активного життя», — підкреслив Юрій Ромаскевич.

Протягом зустрічі під керівництвом національного та регіонального координаторів проєкту «Діємо для здоров’я» Ірини Скорбун та Дар’ї Сєдлєр працівники освіти познайомилися з самим поняттям «хронічні неінфекційні захворювання», їх особливостями, факторами ризику, а також з новим підходом до збереження здоров’я — моделлю здорової школи.

Дана модель має 8 ключових компонентів: освітній простір, освіта в галузі здоров’я та безпеки, фізична культура та рухова активність, здорове харчування, медична служба, психологічна служба, підготовка і здоров’я вчителів, залучення сім’ї та громади. Впровадження моделі здорової школи сприятиме збереженню здоров’я не лише школярів, а й педагогічних колективів.

Перш ніж будувати нову модель, заклади загальної середньої освіти мають оцінити себе за допомогою спеціального інструменту — індексу здоров’я школи. Інструмент складається з 8 модулів, в кожному з яких є блок питань. Він дає змогу виявити сильні і слабкі сторони закладу, розробити план вдосконалення і відстежувати прогрес закладу щороку.

Про фізичну культуру та рухову активність, що є одним з ключових компонентів моделі здорової школи, говорив начальник обласного відділення Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України Юрій Кан. Він підкреслив важливість залучення до 1-2 відбіркових етапів змагань якомога більше школярів, запропонував організувати навчання вчителів фізичної культури, а також виразив хвилювання з приводу проблем з медичним супроводом змагань у школах.

Організувати теоретичне навчання щодо профілактики НІЗ та надати методичну допомогу вчителям, що проводитимуть заходи в школах, пообіцяла Наталія Шило, партнер проєкту «Діємо для здоров’я» з громадської організації «ЗдоровБудь!». В рамках впровадження проєкту заплановано навчання працівників кухні закладів загальної середньої освіти.

По завершенню зустрічі учасники домовились про подальшу комунікацію. Також були роздані тематичні листівки та плакати «Тарілка здорового харчування», «8-10 годин сну заряджає», «Гарний настрій — міцне здоров’я», «Рух — це весело!».