Історія обману та маніпуляцій тютюнової індустрії

Прямий взаємозв’язок між курінням і розвитком раку легень, серйозних захворювань органів дихання та серця був підтверджений трьома ключовими епідеміологічними дослідженнями ще у 1950-х роках. Проте тютюнова індустрія, не бажаючи здавати позиції і втрачати прибутки, продовжила будувати свій бізнес на брехні та маніпуляціях.

Застосовувався ряд підходів, щоб зробити куріння соціальною нормою.

1. Фальсифікація наукових даних. Тютюнові кампанії створили власний науковий комітет, який заперечував наукові дані, вигадуючи докази на підтвердження власних тез. У відомих рецензованих медичних журналах і ЗМІ з’явилися статті, які ставили під сумнів негативний вплив куріння на здоров’я, а рак легень пов’язували із забрудненням повітря промисловими газами.

2. Використання лікарів у рекламі сигарет. Маніпуляціям тютюнової індустрії повірили навіть лікарі. Вони були героями у рекламі сигарет і надавали шкідливі поради, наприклад: «сигарети допомагають перетравлювати їжу», «куріння усуває першіння у горлі» тощо.

3. Міф про те, що сигарети з фільтром менш шкідливі. У 1960-х роках з’явилися сигаретні фільтри, які зменшують кількість отруйних речовин. Зараз уже доведено, що фільтри не знижують ризики розвитку хвороб, спричинених курінням, проте у безпечність сигарет з фільтром досі вірять багато людей.

4. Залучення до куріння жінок. Цілеспрямований маркетинг, спрямований на жінок, простежується ще з 20-х років XX століття. В кампаніях по залученню жінок куріння пов’язувалося з правами людини, гендерною рівністю, привабливістю, успіхом та незалежністю. Пізніше з’явилися конкретні марки сигарет спеціально для жінок. Додатковим поштовхом до куріння жінок і підлітків стало застосування ароматизованих добавок.

5. Реклама сигарет у кіно. Американські тютюнові компанії до 1970 року, коли було заборонено рекламу сигарет на телебаченні і радіо, співпрацювали з кіностудіями, купували та спонсорували власні програми, платили кінозіркам за участь у рекламі сигарет. Прихована реклама сигарет була і у Радянському Союзі.

6. Полювання на дітей та молодь. Для поповнення лав курців, тютюнова індустрія застосовувала різні методи залучення дітей та підлітків до куріння. Наприклад, в 1980-ті роки в рекламній кампанії сигарет був використаний мультиплікаційний герой верблюд Джо Кемел. Цей персонаж став дуже популярним серед дітей, їм хотілося копіювати поведінку улюбленого героя з незмінною цигаркою в зубах.

7.Просування нових пристроїв для куріння. Яскрава реклама електронних сигарет та пристроїв для нагрівання тютюну працює: кількість курців у світі зросла з 7 млн у 2011 році до 35 млн у 2016 році. Нові електронні гаджети мають сучасний гламурний вигляд, але викликають залежність і шкодять здоров’ю також.